Αναπνευστική φυσικοθεραπεία στη κολύμβηση

Αξιολόγηση Χρήστη: 5 / 5

Αστέρια ΕνεργάΑστέρια ΕνεργάΑστέρια ΕνεργάΑστέρια ΕνεργάΑστέρια Ενεργά
 

Άρθρο του Συρόπουλου Στέλιου PT-Msc Hellenic swimming federation. cardiophysiotherapy.gr

Η κολύμβηση σε επίπεδο αθλήματος απαιτεί ένα πρότυπο αναπνοής με υψηλότερους ρυθμούς και όγκους από ότι η επίγεια άσκηση [1]. Αποτελεί το μοναδικό απαιτητικό άθλημα για τους εισπνευστικούς μύες [2]. Οι απαιτήσεις στις οποίες καλούνται να ανταπεξέλθουν οι αναπνευστικοί μύες στην κολύμβηση είναι μεγάλες. Λόγω αύξησης της συχνότητας των αναπνοών εκπτίσονται λιγότερο [3]. Η βύθιση στο νερό δημιουργεί πρόσθετη πίεση αυξάνοντας την θωρακική αναπνοή [4]. Το φορτίο αντίστασης αυξάνεται από τις υψηλές ροές εισπνοής και εκπνοής αυξάνοντας την αναπνευστική λειτουργία, την ταχύτητα της μυϊκής συστολής και τον όγκο αναπνοής, με αποτέλεσμα να επιστρατεύονται οι επικουρικοί αναπνευστικοί μύς προκειμένου να βοηθήσουν το κολύμπι [5,6]. Κατά συνέπεια ένα καλό αναπνευστικό σύστημα αποτελεί προϋπόθεση για μια πιο αποτελεσματική κινητική δραστηριότητα [1].

Στόχος των αθλητών κολύμβησης είναι να βελτιώσουν την απόδοσή τους στους αγώνες πετυχαίνοντας ανταγωνιστικούς χρόνους. Το πρόγραμμα προπόνησης επικεντρώνεται στο χτίσιμο μυϊκών ομάδων δύναμης και αντοχής. Πρόσφατα όμως έχει βρεθεί στο επίκεντρο και η άσκηση των εισπνευστικών αναπνευστικών μυών [7]. Το αναπνευστικό σύστημα αρχικά θεωρήθηκε ικανό να αντιμετωπίσει από μόνο του τις πρόσθετες καταπονήσεις που δημιουργούνται στην κολύμβηση. Ωστόσο αρκετές μελέτες έδειξαν ότι η άσκηση των εισπνευστικών αναπνευστικών μυών χρησιμοποιώντας συγκεκριμένο πρόγραμμα εκπαίδευσης έχει σημαντικά οφέλη [8,9].

H άσκηση των μυών της εισπνοής σε συνδυασμό με προπόνηση επηρεάζει σημαντικά την πνευμονική λειτουργία, βελτιώνοντας την πίεση, δύναμη και αντοχή κυρίως των εισπνευστικών αλλά και εκπνευστικών μυών. Σημαντικές αλλαγές επιτελούνται στην βίαιη ζωτική χωρητικότητα, βίαια εκπνεόμενο όγκο αέρα στο πρώτο δευτερόλεπτο, βίαια εισπνεόμενο όγκο αέρα στο πρώτο δευτερόλεπτο, ολική πνευμονική χωρητικότητα και υπολειπόμενη ένταση [10]. Η αύξηση του βίαια εισπνεόμενου όγκου αέρα στο πρώτο δευτερόλεπτο λόγω της αυξημένης δύναμης των μυών της εισπνοής οδηγεί στην επίτευξη γρήγορων μέγιστων εισπνοών στην κολύμβηση. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τους πρωταθλητές κολύμβησης διότι τους επιτρέπει να αυξάνουν την ποσότητα αέρα που μπορούν να εισπνεύσουν στον περιορισμένο χρόνο που το πρόσωπό τους είναι έξω από το νερό [10,11].

Οι πιθανοί μηχανισμοί που ευθύνονται γ αυτές τις σημαντικές αλλαγές που βελτιώνουν τις επιδόσεις των αθλητών κολύμβησης είναι η καθυστερημένη κόπωση των αναπνευστικών μυών, η ανακατανομή της ροής του αίματος από τους αναπνευστικούς στους κινητικούς μύες, η μείωση της αντίληψης της αναπνευστικής δυσχέρειας και των άκρων κατά την διάρκεια της άσκησης σε καταπόνηση [12,13,14]. Επίσης επιτυγχάνεται καλύτερος συγχρονισμός της ροής του αίματος στα άκρα κατά την μέγιστη άσκηση η οποία προκαλεί αύξηση του γαλακτικού οξέος ως αποτέλεσμα του αυξημένου κόστους αναπνοής [15]. Οι βραχυπρόθεσμες αλλαγές που προκαλούνται στην αντίληψη της αναπνευστικής προσπάθειας, μπορεί να βελτιώσουν την ποιότητα της προπόνησης σε αθλητές κολύμβησης επιτρέποντας να δουλεύουν με μεγαλύτερη ένταση από ότι στο παρελθόν. Λαμβάνοντας υπόψη την θεωρία ότι ο εγκέφαλος έχει μια νευρική αντίδραση στην απόδοση της κόπωσης μπορούμε να πούμε ότι η άσκηση των εισπνευστικών αναπνευστικών μυών είναι αποτελεσματική σε δραστηριότητες στις οποίες έχει επιρροή το κίνητρο όπως είναι οι χρόνοι απόδοσης των κολυμβητών [16].

Η άσκηση των αναπνευστικών μυών στους κολυμβητές μπορεί να προσφέρει μια αξιόλογη βοήθεια όσον αφορά την ανταγωνιστικότητα σε επίπεδο συλλόγων κολύμβησης [1]. Μία μελέτη κατέληξε στο συμπέρασμα ότι συμπληρωματική εκπαίδευση αναπνευστικών μυών με 12 εβδομάδες ταυτόχρονης εισπνοής και εκπνοής βελτίωσε την πνευμονική λειτουργία [10].  Μία πιο πρόσφατη μελέτη αξιολόγησε το ρόλο της άσκησης εισπνευστικών αναπνευστικών μυών σε διάρκεια 6 εβδομάδων. Η εκπαίδευση περιελάμβανε 30 επαναλήψεις δύο φορές την ημέρα με εξασκητή αναπνοής τύπου Powerbreathe στο 50% της μέγιστης εισπνευστικής προσπάθειας με προοδευτική αύξηση του φορτίου. Τα αποτελέσματα παρουσίασαν μια σημαντική μείωση των χρόνων κολύμβησης στα 100μέτρα και 200 μέτρα ελεύθερο αντίστοιχα [1]. Μία προθέρμανση που συνδυάζει κολύμβηση και άσκηση εισπνευστικών αναπνευστικών μυών με εξασκητή αναπνοής τύπου Powerbreathe αποτελούμενη απο 2 σετ των 30 εισπνοών στο 40% της μέγιστης εισπνευστικής προσπάθειας έχει σημαντικά οφέλη στην απόδοση της κολύμβησης 100μ ελεύθερο σε σχέση με μία προθέρμανση που έχει μόνο κολύμβηση [17]. Στην υψηλής έντασης κολύμβηση 200μ πρόσθιο η κόπωση των αναπνευστικών μυών είναι μεγαλύτερη όταν η συχνότητα των αναπνοών είναι μειωμένη. Χαρακτηριστικά η μέγιστη εισπνευστική πίεση με χαμηλή συχνότητα αναπνοών είναι μεγαλύτερη κατά 21% απο ότι με υψηλή συχνότητα αναπνοών κατά 11%. Το ίδιο συνέβη με την επιρροή των διαφόρων μορφών συχνοτήτων αναπνοής του γαλακτικού οξέος στο αίμα μετά την κολύμβηση 200μ πρόσθιο με την χαμηλή συχνότητα να είναι χαμηλότερη κατά 15% από την υψηλή συχνότητα. Επομένως η προθέρμανση σε κολυμβητές 200μ πρόσθιο πρέπει να περιλαμβάνει αναπνευστική μυϊκή άσκηση με εξασκητή αναπνοής τύπου powerbreathe σε συνδυασμό με προπόνηση υψηλών συχνοτήτων αναπνοής για την βελτίωση της αναπνευστικής μυϊκής δύναμης και αντοχής [7].

Η άσκηση των εισπνευστικών αναπνευστικών μυών είναι επιστημονικά τεκμηριωμένη ότι ενισχύει την απόδοση στους αθλητές κολύμβησης [1]. Η επίδρασή της στην ποιότητα της προθέρμανσης έχει αξιολογηθεί θετικά ότι βελτιώνει την άσκηση σε επίπεδο αντοχής καθώς και κατα τη διάρκεια επαναλαμβανόμενων σπριντ [17].

 

Αρθρογραφία

  1. Andrew E.K., et al., Inspiratory muscle training improves 100 and 200m swimming performance. Eur J Appl Physiol 108, 505–511, 2010
  2. Lomax ME, McConnell AK., Inspiratory muscle fatigue in swimmers after a single 200 m swim. J Sports Sci 21, 659–664, 2003
  3. Town GP, Vanness JM., Metabolic responses to controlled frequency breathing in competitive swimmers. Med Sci Sports Exerc 22, 112–116, 1990
  4. Hong SK., et al., Mechanics of respiration during submersion in water. J Appl Physiol 27, 535–538, 1969
  5. Courteix D., et al., Effect of intensive swimming training on lung volumes, airway resistance and on the maximal expiratory flow-volume relationship in prepubertal girls. Eur J Appl Physiol Occup Physiol 76, 264–269, 1997
  6. Dicker SG., et al., Respiratory and heart rate responses to tethered controlled frequency breathing swimming. Med Sci Sports Exerc 12, 20–23, 1980
  7. Jakovljevic DG, McConnell AK., Influence of different breathing frequencies on the severity of inspiratory muscle fatigue induced by high-intensity front crawl swimming. J Strength Cond Res. 23(4), 1169-74, 2009
  8. Amann Μ., et al., Similar sensitivity of time to exhaustion and time-trial time to changes in endurance. Med Sci Sports Exerc. 40, 574-8, 2008
  9. Edwards AM, Cooke CB. Oxygen uptake kinetics and maximal aerobic power are unaffected by inspiratory muscle training in healthy subjects where time to exhaustion is extended. Eur J Appl Physiol. 93, 139-44, 2004
  10. Timothy D.M., et al., Pulmonary adaptations to swim and inspiratory muscle training. European Journal of Applied Physiology 103, 635 – 646, 2008
  11. Clanton TL., et al. Effects of swim training on lung volumes and inspiratory muscle conditioning. J Appl Physiol 62, 39-46, 1987

 

  1. Mador MJ., et.al., Diaphragm fatigue after exercise in healthy human Am Rev Respir Dis. 148, 1571–1578, 1993
  2. McConnell AK, Romer LM., Respiratory muscle training in humans: resolving the controversy. Int J Sports Med. 25, 284–293,2004
  3. Suzuki S., et al., Expiratory muscle training and sensation of respiratory effort during exercise in normal subjects. Thorax. 50, 366–370, 1995
  4. Harms CA., Babcock MA., McClaran SR, et al. Respiratory muscle work compromises leg blood flow during maximal exercise. J Appl Physiol. 82, 1573–1583, 1997
  5. Wilson RC., Jones PW., Influence of prior ventilatory experience on the estimation of breathlessness during exercise. Clin Sci (Colch). 78, 149–153, 1990
  6. Wilson E., et al., Respiratory muscle specific warm-up and elite swimming performance. British Journal of Sports Medicine. 48, 789-791, 2014
Pin It

Sitemap - Όροι χρήσης - F.A.Q.